Ga naar de inhoud
In gesprek met ondernemers uit de kampeerbranche

In gesprek met… Tim Batist van HABA

In deze blogserie gaan we op bezoek bij mensen die van kamperen hun werk hebben gemaakt. Van campingbazen tot tentenbouwers en van glampinggoeroes tot vouwwagenverhuurders — we zijn benieuwd naar het verhaal achter hun onderneming. Hoe is het allemaal begonnen? Wat maakt hun bedrijf, product of dienst uniek? Welke trends zien zij in de kampeerwereld? Deze keer: in gesprek met Tim Batist van HABA. De aanleiding voor het gesprek is het 40 jarig jubileum van HABA.

"het mooiste blijft de eenvoud van dichtbij kamperen zonder veel voorbereiding."

Tim Batist – HABA

Even voorstellen: Tim Batist

Zeker. Ik ben Tim Batist, 40 jaar oud, woon in Naaldwijk, en vader van drie kinderen. Binnen HABA ben ik eigenaar, maar ik vervul ook een actieve rol. Ik werk graag in de ‘driehoek’ tussen sales (klanten), R&D (Research & Development) en partners/leveranciers. Ik verbind die werelden om continuïteit en innovatie te waarborgen. We zijn een familiebedrijf met een focus op de lange termijn, waarbij we jaarlijks een aanzienlijk deel van de winst investeren in R&D.

Hoe ben je in de kampeerbranche terecht gekomen?

Via mijn vader, die samen met mijn oom het bedrijf is gestart. Ik heb eerst in de makelaardij gezeten en had een eigen bedrijf in gadgets en promotieartikelen. Toen er een buitendienstmedewerker vertrok bij HABA vroeg mijn vader of ik tijdelijk wilde bijspringen. Twee dagen werden drie, toen vier… en uiteindelijk nam ik het bedrijf over.

HABA bestaat al 40 jaar. Hoe is het bedrijf ontstaan en wat is jullie missie?

Het begon met mijn opa, die een caravanstalling had. Mijn vader en oom startten een caravanbedrijf. Maar de werkdruk was hoog, dus besloten ze zich te richten op de zakelijke markt in plaats van consumenten. Ze begonnen met spiegels, daarna elektra, en breidden hun assortiment en importkanalen steeds verder uit. Onze missie is het leveren van kwalitatieve, betrouwbare producten met een lange levensduur, gericht op continuïteit en klantwaarde.

Wij verkopen uitsluitend onder ons eigen HABA-label. Daardoor kunnen we volledig focussen op onze productlijn en kwaliteit.

Tim Batist – HABA

Wat waren belangrijke mijlpalen in die 40 jaar?

Onder andere de start van export naar Duitsland en Frankrijk, meerdere verhuizingen naar grotere panden, en het aangaan van productiesamenwerkingen in China. Ook de uitbreiding van het klantenbestand – van kleine naar steeds grotere partijen – en de ontwikkeling van een sterk team zijn belangrijke mijlpalen.

Wat maakt HABA uniek in de markt?

Wij verkopen uitsluitend onder ons eigen HABA-label. Daardoor kunnen we volledig focussen op onze productlijn en kwaliteit. Dankzij onze eigen R&D-afdeling ontwikkelen we producten zelf, met eigen 3D-tekenaars, elektronicaspecialisten en een testlab. Dat stelt ons in staat snel te schakelen, betrouwbare service te bieden en gericht maatwerk te leveren. Klanten waarderen onze betrouwbaarheid, snelle levering en kwaliteit.

Wat zijn jullie belangrijkste plannen voor de toekomst? En hoe speelt duurzaamheid daarin mee?

We gebruiken inzichten uit de professionele markt (via onze andere onderneming Westacc) om onze producten toekomstbestendig te maken. Duurzaamheid is een vast uitgangspunt bij productontwikkeling: lange levensduur, herbruikbare materialen en zo min mogelijk wegwerp. We weten dat we – met productie deels in het Verre Oosten – niet perfect zijn, maar streven naar maximale duurzaamheid binnen onze mogelijkheden.

Welke trends zie je in kampeerland?

Elektrificatie is een belangrijke trend, zowel in caravans/campers als trekkende voertuigen. We hebben bijvoorbeeld een energiemanagementsysteem ontwikkeld waarmee je in een caravan elektrisch kunt koken, verwarmen en koelen zonder dat campingzekeringen doorslaan. Ook de opkomst van elektrische auto’s als trekvoertuig speelt een rol, al is de regelgeving rondom aangedreven caravans in Europa nog beperkt. Verder zien we een duidelijke groei van jongere kampeerders en een stijging in populariteit van campers.

Waar kampeer je zelf het liefst?

Eigenlijk gewoon in Nederland, zoals recent in Zeeland. Binnen 1,5 uur ben je er en je kunt meteen ontspannen. In de zomer gaan we wel eens naar de westkust van Frankrijk, maar het mooiste blijft de eenvoud van dichtbij kamperen zonder veel voorbereiding.

Heb je een boodschap voor (nieuwe) kampeerders?

Zeker. Vooral voor niet-kampeerders: probeer het eens! Tijdens corona ontdekten veel mensen kamperen en raakten verliefd op het buitenleven. En voor wie een camper of caravan overweegt: huur eerst een paar keer voordat je iets koopt. Zo ontdek je wat echt bij je past.

Deze blog is geschreven door I Love Kamperen, in samenwerking met onze kennispartner HABA. Voor iedereen die graag een stapje vooruit denkt – ook op de camping. Meer weten over HABA? Kijk op haba.nl.

Was het lekker leesvoer?
We hebben nog veel meer leuks om te lezen. Heb je tips of vragen? Laat het ons vooral weten. See you op de camping!
Verse kampeerinspiratie in jouw mailbox!

De nieuwste campings, leukste gadgets, inspiratie en kampeervoorpret