Kamperen met kinderen nederland
Zo waren onze vakanties!

In Nederland en Zuid-Frankrijk

Kampeerervaring: Zo was onze eigen vakantie

Wij willen jullie graag het hele jaar inspireren met kampeerinspiratie en kampeerervaring. Natuurlijk kan dan onze eigen kampeerervaring tijdens de zomervakantie niet ontbreken, We gingen allebei met ons gezin en sleurhut op pad om een fijne tijd te hebben. Lees snel verder want misschien vind je wat leuke tips om te kamperen met kinderen!

De kampeerervaring van Karin: Beerze Bulten en in de tuin

Ik mocht deze zomer als eerste weg en wij kozen dit jaar voor twee weken kamperen op De Beerze Bulten in Beerze, Overijssel. Vakantie in Nederland heeft vele voordelen wat ons betreft. Eén daarvan is absoluut de reistijd. Dus na een uurtje of twee, lekker zonder zwarte zaterdagfiles, kon de vakantie al beginnen! Beerze Bulten is zo’n vijfsterren ‘alles er op en dr an’ camping: zwembaden, animatie, restaurants, bowling, bedenk het maar!

beerze bulten welkom

We gingen dit jaar voor lekker luxe: we hadden een plekje met privé sanitair. Een fijne optie die ik vooral in de zomervakantie toch wel graag kies als het aanwezig is op de camping waar we heen willen. Beerze Bulten heeft de privé sanitairunits op grote comfortplekken geplaatst, redelijk vooraan op de camping. De units hebben een douche, wastafel (tevens ruimte om af te wassen) en een eigen toilet. Superfijn! Ik hoorde van mijn campingburen dat deze plekken in veel weken in de vakantie voor 2023 al geboekt zijn, dus mocht je interesse hebben….

beerze bulten privesanitair
Ons plekje met daarachter de unit met eigen sanitair

Geen ruzie tijdens het opzetten van de voortent dit keer, een enorme meevaller 🙂 Het was prachtig weer in onze eerste week. Voor de kinderen was er ontzettend veel te doen en nu ze wat ouder worden hadden wij zowaar ook eens wat tijd om een boekje te lezen.  Onze favoriete plek was de speelvijver (beter bekend als het Giga Konijnenveld). Uren hebben we daar doorgebracht. De omgeving van de camping is prachtig. Ommen is heel leuk en als je van fietsen houdt kun je hier elke dag een andere route vinden. Zeker ook doen: kanoën vanaf de camping!

giga konijnenveld
Uren lang spelen met water op het Giga Konijnenveld

We wisten nog een badmintonset in de wacht te slepen tijdens de campingbingo, die nu ingezet zal worden op ons I love kamperen kantoor 🙂
Beerze Bulten heeft alles heel goed voor elkaar, de kwaliteit is hoog en de mensen heel vriendelijk en professioneel. Persoonlijk vond ik het er wat minder gemoedelijk als op andere grote campings waar ik eerder ben geweest in de zomervakantie. Je moet bijvoorbeeld wel goed opletten of je je niet moet aanmelden voor een activiteit in de app, dat ging bij ons wel eens mis. Al met al een fijne vakantie op een mooie camping, weer nieuwe herinneringen gemaakt.

buitenzwembad beerze bulten
Een buitenzwembad is met tropische temperaturen altijd meer dan welkom!

Tuinkamperen

Eenmaal weer thuis, wilden we het kampeergevoel nog even vasthouden. Het was weer prachtig weer, dus hup, slapen in de tuin! Met ons tweesecondententje is dat snel geregeld. We sliepen op de tuinkussens, zak marshmallows erbij voor het kampgevoel en slapen maar! Het is leuk om je eigen buurt eens bij nacht te ervaren. Tuinkamperen kan je natuurlijk altijd doen, niet alleen in de zomervakantie, maar gewoon elk weekend (tijdens schoolweken). Lees hier meer tips

tuinkamperen
Slapen in een tentje is al snel feest!

De kampeerervaring van Laura: Dwars door Parijs en bosbranden

Wij hadden dit jaar een camping geboekt in de Aveyron, Zuid-Frankrijk. De eerste reisdag kregen we het voor elkaar om dwars met de caravan door Parijs te rijden. En dan bedoel ik niet de Périphérique of de Francilienne (de rondweg buiten Parijs om). Nee hoor, gewoon langs de Seine, dwars door Parijs. Oorzaak was een ‘slimme’ omleiding van onze navigatie, waardoor we ergens bijna een tunnel in gestuurd werden met van die oranje fliebertjes erboven; max 2,2 m hoog! Gelukkig konden we nog snel de afslag nemen, maar hoe we het ook probeerden, we kwamen steeds weer op datzelfde punt uit. We besloten dat er niets anders op zat dat een stukkie Parijs te pakken. Dat was lachen. Terwijl ik tijdens een nervous breakdown zat te google-mapsen, bedwong manlief met veel passie steile Parijse straten, keken de mensen op straat verbaasd naar de caravan die langs reed en riepen de kinderen enthousiast: ‘Mam, we hebben nu al vijf keer de Eifeltoren gezien!’.

Camping de Sologne in Salbris

Uitpuffen van deze exercitie deden we bij Camping de Sologne in Salbris, aan de A71 net na Orleans. Kleine camping aan een stadsmeertje, met langwerpige plekken voor de overnachters. Maar ook een klein zwembadje. Prima om onze verhitte hoofde even te koelen. Vlakbij de camping zat een goede supermarkt en in het dorpje een aantal restaurantjes (ook eentje op de camping zelf). Een goede plek om de volgende dag weer fris op reis te kunnen.

Kampeerervaring Camping de Sologne Salbris
Een ideale overnachtingscamping waar je de volgende ochtend zo weer wegsjeest!

Camping Le Peyrelade in Riviere-sur-tarn

Onze eindbestemming lag in de Aveyron, aan de rivier de Tarn. Camping le Peyrelade ligt op een prachtige plek, tussen hoge rotsachtige bergen langs een slingerende weg die de rivier volgt. Op de camping hadden we ook een heerlijk zwembad en kon je uiteraard fantastisch spelen in de rivier. Je kunt er natuurlijk kanoën, uitstapjes maken naar Millau en leuke tempeliersplaatsjes, prachtige grotten bezoeken en wandelen naar een mooi chateau vlakbij de camping. De camping zelf is niet groot (ca. 190 plekken in een mix van Nederlanders en Fransen), maar het is er wel gezellig druk en vaak tot laat rumoerig. We pasten ons ritme daar op aan, maar als je rustige minicampings bent gewend, is het wel even wennen (weet ik inmiddels uit ervaring ;-). Onze kinderen hadden een toptijd, met zwemmen, snorkelen in rivier, Nederlandse animatie en veel vriendjes.

Kampeerervaring Camping Le Peyrelade
Camping Le Peyrelade is een goede plek voor waterratten. Ook paps en mams hebben lekker geplonsd en gedobberd deze vakantie!

Bosbranden

Na een week chillen (want loeiheet) brak er helaas een bosbrand uit op enkele kilometers van de camping. Gelukkig voor ons hoefden we niet te evacueren (de camping die 2 kilometer verderop lag werden helaas wel ontruimd), maar het was ineens een stuk minder ontspannen om ’s avonds de vlammen om de bergen te zien en ’s ochtends een camping vol rook te hebben. Volgens de camping en de autoriteiten waren we gewoon nog veilig, dus besloten we te blijven. We maakten een vluchttas, zodat we elk moment weg konden als dat nodig was en gingen ook met deze tas op pad als we boodschappen gingen doen en de omgeving gingen verkennen. Uiteindelijk duurde het 5 dagen voordat het vuur echt uit was. Dit had vooral te maken met andere grote bosbranden in Frankrijk waardoor ze de blusvliegtuigen soms elders moesten inzetten.

Kampeerervaring Bosbrand Aveyron
Het is een onheilspellend gezicht die vlammen in het donker. We hebben geluk gehad, maar een heleboel mensen tijdens hun vakantie helaas niet!

De allergrootste campingplek ooit: Camping Les Ripettes in Chavannes-sur-Reyssouze

We hadden nog een week voor de boeg, toen er weer een nieuwe brand uitbrak. Ik vond dat wel echt heel vervelend en niet bepaald bevorderlijk voor het ontspannen vakantiegevoel. Dus besloten om iets eerder weg te gaan en om de volgende dag een plekje op te zoeken zonder veel grote bossen op de route terug naar Nederland. Op deze manier gingen we rustig naar huis rijden. We besloten niet via Parijs terug te rijden ;-), maar we kozen een een camping vlakbij Mâcon in de zuidelijk Bourgogne. En dus kon je lekkere wijn kopen bij de receptie van Camping Les Ripettes! Omdat we op de vorige camping op een kleine plek stonden, kozen we nu voor de XXL plek. Dat hebben we geweten! De sympathieke campingeigenaar moest zelf wel om gniffelen om zijn kampeerplaats plus grande. De grootste plek die we ooit hebben gehad.

Verder is Camping Les Ripettes een eenvoudige camping met ongeveer 50 plekken. Een zwembad en een leuke ingerichte speelcaravan voor kinderen. Een leuke rustige plek voor een aantal dagen met lekkere wijn en een donkere nacht vol sterren. Voor ons perfect om even bij te komen van onze avonturen in de Aveyron.

Kampeerervaring Les Ripettes
Je zult het niet geloven, maar we hebben nog staan bedenken hoe we het beste onze caravan konden neerzetten! Macht der gewoonte. Uiteindelijk hadden we onze eigen badminton en frisbee-baan op onze plek!

Hoeve de Gastmolen in Vaals

Helaas kwam er een boel regen aan. Met nog een paar dagen vakantie en nog flink wat kilometers te rijden, besloten we naar Vaals te gaan. Op Hoeve de Gastmolen sta je op een prachtige terrassencamping. De Selzerbeek die langs de camping loopt is leuk voor de kinderen om in te spelen. En als je de beek oversteekt, sta je in Duitsland. Hilarisch, vonden onze kinderen. ‘Mam, ik ga even alleen naar Duitsland!’. Groot voordeel aan deze keurige camping is het Badhuis, wat ons na 2,5 week Frans sanitair een totale spa-ervaring opleverde.

Wat de omgeving betreft: Een uitstapje naar Aken is natuurlijk zo gemaakt, en Zuid-Limburg voelt wat mij betreft altijd alsof je in het buitenland bent, dus een prima eind van onze vakantie!

Kampeerervaring Gastmolen Vaals
Een mooie groene terrassencamping vlakbij het Drielandenpunt. De meiden konden eenvoudig naar de bomenrij lopen waar de beek (en dus ook Duitsland) was.

Vind je het leuk om meer van onze persoonlijke verhalen of onze kampeerervaring te horen, schrijf je dan in op onze nieuwsbrief. Daar geven we vaak een kijkje achter de schermen.