Wat zijn de belangrijkste kampeertrends van 2022? Rijden we deze zomer massaal naar Zuid-Spanje voor een glamping? Of houden we het lokaal, basic en zoeken we de kleinschalige campings op? Welke producten nemen we mee dit jaar? De stormachtige groei van de afgelopen twee coronajaren bracht veel nieuwe kampeerders en zette dingen in beweging. We houden er van! We spraken met leveranciers, kampeerders, campingeigenaren en specialisten en volgen de ontwikkelingen. Dít zijn volgens ons de kampeertrends 2022!
Camper- en Caravanverkoop door het dak
Eerst eens wat cijfers. De kampeerpopulatie groeit en dus zijn er meer kampeermiddelen nodig. Nog nooit werden er zoveel nieuwe caravans en campers verkocht als in 2021. Hans Louwens van branchevereniging KCI; “Het afgelopen jaar zijn alle records verbroken met ruim 11.000 nieuwe exemplaren. Voor 2022 zet deze trend zich door, want de productielijnen voor de nieuwe modellen zijn allemaal vol. Als je nu een nieuwe caravan of camper zou willen dan heb je die ergens in 2023.”
Daarnaast is duidelijk te zien dat het camperen een vlucht neemt. Er is ruim 20 procent meer verkoop en dan is vooral de buscamper populair. Let wel, deze cijfers gaan alleen over de nieuw gekochte kampeermiddelen. “In Nederland zijn er op dit moment bijna 600.000 geregistreerde kampeermiddelen, oud & nieuw. Daar zijn tenten, vouwwagens en bijvoorbeeld daktenten niet in meegenomen. Vlak die producten niet uit, ook die markt ontwikkelt zich enorm. Bij veel producenten van vouwwagens – of tenttrailers, zoals ze tegenwoordig ook heten – gaat er een flinke frisse wind doorheen. Er zijn veel mooie Nederlandse merken die de markt veroveren.”
Zowel ervaren kampeerders als de nieuwe campinggasten zorgen altijd voor beweging binnen de branche. Laten we eens kijken naar wat opvallende kampeertrends:
1. Campings met een twist
Een vakantie in festivalstijl, een compleet Zweedse experience in Nederland, een vega of vegan camping, kamperen gecombineerd met Wellness; op steeds meer campings kun je jezelf onderdompelen in een thema. Deze winter zie je dit al gebeuren met het winterkamperen. Campings bieden faciliteiten als vuurschalen, gietijzeren pannen om op te koken en schapenvachtjes om het samen met je lief warm onder te krijgen. Voor de zomer is de actieve themavakantie opvallend: een pop-up camping in surfthema of een weekje outdoor in Zweden met survivalnacht en kano-expeditie. Alles is geregeld, je gaat samen actief aan de slag en maakt op die manier (opnieuw) verbinding met elkaar.
Winterkamperen in een Yurt op pop-up camping Winterwoods © Evy van Nispen
2. Nederland Vakantieland
We ontdekken de mooiste plekjes in Nederland tijdens onze vakantie. In de afgelopen jaren hebben veel kampeerders Nederland weer leren waarderen. We zoeken het dichter bij huis en ontdekken wat het eigen land te bieden heeft. Dit jaar zullen er nog veel mensen de voordelen van een vakantie in eigen land verkiezen boven lange reistijd en eventuele pandemische onzekerheden. Vorig jaar waren de Nederlandse campings al vroeg vol en werd last minute in de zomervakantie een flinke zoektocht. Campings geven aan dat de boekingen ook nu al voor de zomer binnenkomen.
3. Gezocht: rust en ruimte
Sinds de pandemie zijn we ons meer bewust van buiten. We zien het belang van veel tijd in de buitenlucht en de werking daarvan op onze (mentale) gezondheid. We wandelen steeds meer, maar ook kamperen hoort bij het buitenleven. Als we kamperen voelen we ons meer verbonden met de natuur. Een grote groep mensen heeft dit ontdekt en daarom zal je veel nieuwe kampeerders op de camping gaan vinden.
Waar de wat grotere campings door de pandemie een nieuwe doelgroep aantrekken is een andere groep kampeerders juist op zoek naar het échte kamperen. Voor deze rust, eenvoud en natuur wordt steeds vaker een kleinschalige camping opgezocht. Zo is de Stichting Vrije Recreatie (SVR), die het kleinschalig kamperen promoot, de afgelopen jaren verder gegroeid en waren veel boerencampings in de zomervakantie van 2021 volledig volgeboekt. Ook de bedrijven zoals Cabiner, die zogeheten cabins en trekkershutten in ’the middle of nowhere’ aanbieden zijn in trek. Een jaar vooruit boeken vanwege de grote belangstelling is daar geen uitzondering.
4. Duurzaam op én naar de camping
Een groot maatschappelijk thema: duurzaamheid. Ook de kampeerbranche ontwikkelt mee, al gaat dat in rustig tempo. Campings onderzoeken mogelijkheden om geheel gasloos te functioneren en verbruiksmeters per kampeerplaats maken de gasten bewust van het verbruik van hun koelkast en dat oventje. Traditionele merken zoals Knaus en LMC werken hard aan gasloze caravans.
Steeds meer elektrische auto’s kunnen de (lichtgewicht) caravan ook daadwerkelijk naar de vakantiebestemming rijden en de uitbreiding van het aantal laadpalen onderweg helpt hierbij natuurlijk mee. Met een elektrisch aangedreven caravan kom je met je elektrische auto zelfs al de Alpen over zonder de accu op te laden (400 kilometer), al is daar nog veel ruimte voor ontwikkeling en duurt het nog even voor we dit massaal kunnen doen.
Het besef dat vliegen een vervuilende manier van reizen is, doet vooral de jonge doelgroep andere keuzes maken. Zij gaan niet meer massaal naar Australië of Zuid-Amerika voor het grote avontuur, maar kiezen voor een bestaan als digitale nomads, waarbij ze rondzwerven én werken in hun (zelfgebouwde) camperbusje in Europa en de mooiste plaatjes delen op social media. Thuiswerken kan natuurlijk overal!
5. Huur wat bij je plannen past
Deelplatforms voor kampeermiddelen blijven groeien en breiden Europees uit. Investeerders zien het potentieel, want we delen en huren meer dan ooit ons kampeermiddel op deelplatforms zoals Goboony en PaulCamper of we zoeken een tent of dakkoffer op Peerby. We zien in dat het zonde is dat deze spullen zo lang ongebruikt staan te verstoffen. Daarnaast is het ideaal dat je per vakantie het kampeermiddel kunt huren dat je nodig hebt. Ga je een rondreis maken door Zweden, dan huur je een camper. Wil je winterkamperen maar is je tent te koud? Dan kies je dat weekend voor een caravan. Geen hoge aanschafkosten, maar wel lekker op pad. Zo komen er weer nieuwe kampeerders bij!
6. Siri en Alexa gaan mee: domotica op de camping
Hey Siri, draai de pootjes uit! Na onze ‘smart homes’ kan de caravan niet achterblijven. Met je telefoon kun de algehele staat van je huis op wielen in de gaten houden. Is de bandenspanning op orde, zijn alle ramen dicht? Wat is het waterniveau in de tank? Hoe is de kogeldruk, staat-ie wel waterpas en hoe is het met de gasvoorraad? Je weet het binnen een druk op de knop. Steeds meer producenten nemen de techniek (optioneel) mee in hun aanbod en heel eerlijk: het is toch wel makkelijk!
7. Woontrends in de (voor)tent
Woontrends gaan ook mee naar de camping! De stijl die je thuis zorgvuldig hebt gecreëerd, neem je mee naar de tent. We zien steeds meer kwalitatieve, luxere spullen voor tijdens het kamperen en minder plastic servies in felle kleuren. Natuurlijke, duurzame materialen doen hun intrede, producten gaan langer mee en hebben een luxe uitstraling. Mensen zijn op zoek naar producten die ze niet alleen een paar weken per jaar kunnen gebruiken, maar die ook thuis of in de tuin dienst kunnen doen.
Daarnaast zie je ook dat de kampeerplek bij met name de wat jongere kampeerders wel ‘Instagram ready’ moet zijn. De kampeerplek wordt aangekleed met mooie buitenkleden, luxe kampeermeubelen, goudkleurig bestek, bijzondere lichtsnoeren en een mooie lamp met warm licht. Kampeerspullen zijn niet alleen maar functioneel, maar ook mooi en en sluiten aan op de eigen stijl.
8. Glamping & Huisjes: verdwijnt het gewone kamperen?
Er komt een groter onderscheid tussen grote campings met veel glampingaccommodaties, cabins en chalets aan de ene kant en het ‘ouderwets’ toeristisch kamperen aan de andere kant. Afgelopen jaren zijn enkele grote Nederlandse campings in handen van investeerders gekomen. De tendens is dat daar kampeerplaatsen verdwijnen en er luxe accommodaties voor terug komen. Meer seizoenskampeerders zien hun kampeerplaats met lede ogen veranderen en zijn niet meer welkom op ‘hun vaste stekkie’. Verdwijnt hiermee het gewone kamperen? Met de toegenomen vraag naar kampeerplaatsen zullen er vast ook weer nieuwe ondernemers op staan en een camping beginnen of hun huidige camping uitbreiden met meer plaatsen. Een ontwikkeling om te volgen!
Kijkje in de toekomst: zijn dit de kampeertrends 2023?
Kamperen blijft leuk, óók na deze pandemie. Voor de komende jaren verwachten we dat veel mensen met hun vrienden of familie op vakantie gaan. We kunnen elkaar in de winter minder opzoeken, dus gaan we in de zomer met elkaar weg om de schade in te halen. Ook zijn we zijn benieuwd wanneer de kunstmatige intelligentie en virtual reality trend zich laat zien in de kampeerbranche. Zet je VR bril op en waan je op de camping, gewoon vanuit de woonkamer. Alvast een specifiek plekje boeken op de camping wordt zo wel heel makkelijk. En waar blijft die AI-tool die door middel van je zoekgeschiedenis uiteindelijk de perfecte vakantiebestemming voor jou vindt? Weg vakantie-boek-stress!
Met de komst van meer en meer glampings en huisjes in het buitenland ontstaat de vraag; waar gaan we heen met de caravan? Kunnen we nog wel naar Zuid-Frankrijk? Zal de kampeerreis gaan veranderen met de komst van de elektrische (deel)auto? Komen er speciale doorreiscampings waar je de auto kunt laden op je plek, zodat je de volgende dag weer door kunt?
En wat doen we met al die nieuw aangeschafte kampeermiddelen als straks de pandemie voorbij is? Staat over drie jaar alles weer op Marktplaats of gebruiken we de caravan vaker omdat thuiswerken de norm is geworden en dit best vanuit het bos kan? Misschien wordt de caravan wel een soort ’tiny house’ en is het een oplossing voor de woningnood. Wonen in een zelfvoorzienende camper of caravan als aantrekkelijke optie?
De verduurzaming van de kampeerbranche is een mooie trend, maar het gebruik van circulaire materialen in de camper en caravanbouw mag wat ons betreft wel wat omhoog. Er bestaan al mooie bedrijven die oude caravans compleet circulair opknappen, maar bij de gevestigde fabrikanten mag wel wat meer aandacht komen voor duurzame materialen en productie.
Tot slot is de eigen gezondheid een van de belangrijkste trends van de komende jaren. Dus waar blijven de campings waar er elke maaltijd heerlijk voor je gekookt wordt, je een sportief en ontspannend programma afdraait en je gedurende de drie weken zomervakantie niet aankomt maar afvalt?! 🙂 Wij zouden boeken!