Kamperen in Zweden

Mijn campings en route

Kamperen in Zweden: mijn midweek door Zuid-Zweden

Kamperen in Zweden stond al lange tijd op mijn ‘bucketlist’. Het land van fika en loppis, bossen, meren, vrij uitzicht en rust: ik wilde dat heel graag eens zelf ervaren. Nu was het zo ver, ik ging voor een midweek naar Zweden en kamperen in een tent! De reis heeft veel indruk op mij gemaakt. Het land is prachtig, werkelijk overal waar ik kwam was ik weer verbaasd over de natuur. Het was ook een ideale combinatie van stedentrip en natuur, want we hebben eerst Stockholm nog bezocht. In dit artikel geef ik je mijn route, de campings die ik bezocht en de bezienswaardigheden van mijn korte kampeerreis naar Zweden.

Zweden beker bij het meer

Zweedse vlag

Route kamperen in Zweden

Mijn reis duurde in totaal vijf dagen: van maandagochtend vroeg tot en met vrijdagmiddag. Ik heb twee campings bezocht en vanaf deze campings uitstapjes gedaan. We reden in totaal iets meer dan 1000 kilometer. Ik heb alle punten verwerkt op een kaart, die zie je hier:

Hier lees je alle onderliggende artikelen op een rijtje:

Stockholm en kamperen: mijn tips in Stockholm

Camping Falkudden: mijn ervaring (+video) bij deze camping in Zuid-Dalarna met Nederlandse eigenaren

Camping Mycklaflons: mijn ervaring (ook + video) bij deze camping bij Eksjö, ook met Nederlandse eigenaren

Onderweg deed ik van alles:
Nationaal Park Färnebofjärdens – wandelen met fantastisch uitzicht over de rivier
Elandenpark Gårdsjo Älgpark
Kloof Skurugata
Geardropper-meer informatie over het concept

Stockholm bekijken

Voor deze korte reis ben ik naar Stockholm gevlogen: dat scheelde me een lange autorit vanuit Nederland. Na een uur en drie kwartier stond ik fris en fruitig op Arlanda Airport. Omdat ik een vroege vlucht had, ben ik eerst naar Stockholm centrum gegaan. Ik vind dit dé kans om de hoofdstad van Zweden ook te ervaren. Alle tips voor Stockholm lees je in dit artikel.

fietsen stockholm
Gezellige fietsen, je kunt door de hele stad fietsen huren.

Camping Falkudden – Zuid Dalarna

Na Stockholm heb ik een huurauto opgehaald bij Arlanda Airport en ben ik de stad uitgereden. Na anderhalf uur kwam ik aan bij Camping Falkudden in Zuid-Dalarna. Een heerlijke natuurcamping met gastvrije Nederlandse eigenaren. Hier lees je over mijn ervaring bij camping Falkudden.

Bezienswaardigheden hier:
In deze omgeving bezocht ik een elandenpark, dat lees je allemaal hier
Ook ging ik wandelen in Nationaal Park Färnebofjärdens, dat lees je hier.

fly drive kamperen zweden
Zo sta je in de drukke stad, zo is dit je uitzicht…
elandenpark zweden gardsjö
In dit park heb je de kans om de elanden zelf te voeren en te aaien.

Karin aan het meer

Camping Mycklaflons – Småland

Na twee nachten op Falkudden vertrokken we naar Småland. Na een halve dag rijden via een prachtige route, arriveerden we bij Eksjö. We verbleven hier op camping Mycklaflons. Wederom met Nederlandse eigenaren, veel ruimte, direct aan een bos en dicht bij een meer. Hier lees je onze uitgebreide ervaring bij camping Mycklaflons.

Gedaan bij Eksjö:
Vanuit deze camping liepen we door de Skurugatakloof, een fikse wandeling maar goed te doen! Of dat ook iets voor jou is lees je hier.
Deze omgeving is ook het land van Pippi Langkous. In Vimmerby bezoek je Astrid Lindgrens Värld en het geboortehuis van Astrid Lindgren met haar museum.

Bord Zweden

Steiger aan het meer
De steiger aan het meer bij camping Mycklaflons
skurugata ervaring
Veel klimmen en klauteren over bomen, rotsen en stenen in Skurugata

Kampeerspullen huren in Zweden

Tijdens deze reis heb ik samengewerkt met Geardropper en de Klein en Fijn kamperen gids van ACSI. Doordat ik ben gaan vliegen, had ik geen kampeeruitrusting bij me. Dat heeft Geardropper geregeld. Zij verzorgen kampeerspullen op verschillende plekken in Europa, meestal op locaties die niet zo makkelijk met de auto bereikbaar zijn. Zo kun je toch kamperen met een tent! Alles was aanwezig, de tent, slaapmatten, slaapzakken en kampeergerei. Ik vertel er hier meer over. Meer kleine campings vind je ter plekke met de app (of gids) van ACSI, dat kan handig zijn als je langer gaat en op zoek bent naar meer plekken.

pippi langkous park zweden
Pippi! In Vimmerby heeft ze haar eigen park, Astrid Lindgrens Värld. Foto: Lena Granefelt/imagebank.sweden.se
loppis zweden
Loppis, de Zweedse variant van een tweedehands marktje aan huis. Overal vind je overigens deze karakteristieke rode huizen.

In alle artikelen lees je mijn informatie. Wanneer je daarover nog iets wil weten, mag je me altijd even een bericht sturen. Dat kan bijvoorbeeld via Facebook.