Caravantraining bij de ANWB

Kamperen voor gezinnen en beginners

Caravantraining ANWB

Vorige week deed ik samen met Steven een caravantraining bij de ANWB Drivers Academy. Op de baan in Lelystad hebben we in 8 uur heel veel geoefend en een berg theorie meegekregen. ‘Waarom ben je hier?’vroeg de docent bij de start. ‘Omdat ik eigenlijk alleen maar rechtuit kan rijden en dat best eng is’, antwoordde ik. Na deze dag heb ik veel meer vertrouwen en zonder zweethandjes rijdt het toch een stuk prettiger.

Controle en verantwoording
Ik vind het best een verantwoording, zo’n zwaar ding achter de auto. Wij mogen met ons rijbewijs zo instappen en weggaan, maar we vonden het allebei best stressvol. Zolang je vooruit rijdt, gaat het wel. Maar er komt natuurlijk een moment dat je ergens vast staat. En dat is meestal niet op een ruim grasveld zonder obstakels en met veel geduldige mensen. Ik had geen idee of we wel goed belaadden. En of onze spiegels goed stonden. Welke extra controles ik moest uitvoeren bij het aankoppelen. Ik wilde zelf de ‘skills’ hebben om in elke situatie veilig te rijden en problemen op te lossen. Caravantraining, dus. En snel een beetje.
caravantraining ANWB

baan anwb lelystad
De testbaan. Lekker de ruimte.
Recht achteruit is nooit zomaar recht achteruit. Ria legt het rustig uit.
Recht achteruit is nooit zomaar recht achteruit. Ria legt het rustig uit.

Vol programma
Je moet er een volle dag voor uittrekken, want die cursus zit propvol. Van 8.45 tot 16.45 ben je echt bezig, met lunch tussendoor. Je start met theorie en na een uur ga je (in ons geval groepjes van 2 of 3 bestuurders) naar buiten.  Je sluit af met weer een uur theorie. Een aantal van de onderwerpen die voorbijkwamen:
– Spiegelinstelling
– Recht achteruit rijden (dat is dus geen kwestie van je stuur recht houden 😉 )
– Schaarhoek bepalen
– Cirkel vooruit en achteruit
– Hellingproef (waar we een onwaarschijnlijke tip kregen om vooral je caravan te laten scharen…)
– Bochtje achteruit draaien
– Kogeldruk
– Beladen
– Bandenspanning
– Wat doet die stabilisator en wanneer kun je m beter niet gebruiken
– Wat als je caravan gaat slingeren (mijn persoonlijke nachtmerrie)
– Losbreekkabel
– Controleren of je goed hebt aangekoppeld (want er vallen vaker caravans van de trekhaak dan je denkt)
– Snelheid onderweg

caravanspiegels bepalen
Bepalen hoe de spiegels moeten staan. (ik had geen idee)
caravan steile helling op
Zo dus niet…hoe dan wel?
caravantraining certificaat
Thuis nog even nalezen.

Gewoon doen
Wat mij betreft zeer belangrijke onderwerpen. Eigenlijk is het bijzonder dat je zomaar mag rijden met zo’n ding zonder je er verder in te verdiepen (uiteraard niet met alle aanhangers, het is afhankelijk van gewicht van de caravan, auto en de combinatie). En natuurlijk gaat het vaak goed, hele volksstammen rijden immers al jaren heen en weer in de zomer zonder training. Maar ik adviseer je om je goed voor te bereiden en ergens een training te volgen. Al is het maar om minder te stressen in kleine Franse steegjes.

Een caravantraining kun je volgen bij de ANWB in Lelystad, maar vaak ook bij lokale rijscholen. Ik ben weer benieuwd: rijden jullie samen met je partner naar de bestemming? En wat is je grootste uitdaging? (mijne was een bochtje achteruit…klamme handjes 🙂 )

 

 

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!