Trekhaak monteren

Let hier even op!

Een trekhaak laten monteren: waar let je op?

Deze week kreeg onze auto een trekhaak. Een ‘redelijk essentieel’ onderdeel, als je de caravan of vouwwagen met je eigen auto wil trekken. Bij de keuze voor een trekhaak zijn een aantal factoren van belang. De garage heeft de tijd genomen om alles duidelijk uit te leggen en dus voila: de 6 beste tips voor de keuze van jouw trekhaak. Conclusie: laat je goed voorlichten en vergelijk prijzen.

1. Vaste of losse trekhaak?

Naast de ‘good old’ vaste trekhaak kun je ook kiezen voor een afneembare trekhaak. Er zijn 2 redenen om voor de afneembare versie te kiezen:
– Je vindt het mooier als de auto geen zichtbare trekhaak heeft als je niets hoeft te trekken met de auto
– De trekhaak komt voor je kenteken waardoor deze niet goed leesbaar is. Dat komt eigenlijk heel zelden voor, maar het zou kunnen. Je kenteken moet natuurlijk altijd zichtbaar zijn. Stel je voor, je kunt de bekeuringen niet ontvangen. What a shame.
Een vaste trekhaak is voordeliger. Het verschil is zo’n 130 euro. Wij kozen voor de vaste versie. Wij zijn dan ook van die mensen die de losse trekhaak opeens kwijt raken. Dit is beter voor ons 🙂

2. 7 polige of 13 polige aansluiting?

Een 13 polige aansluiting heb je nodig voor alle aanhangers (zwaarder dan 750 kilo) die bijvoorbeeld achteruitrijverlichting hebben. Voor elke caravan of vouwwagen heb je dus een 13 polige aansluiting nodig. Ook heb je dan stroom op het koelkastje in de caravan. Alleen als je slechts een fietsenrek wil plaatsen of een  licht karretje wil trekken is 7 polig voldoende.

Auto op brug voor trekhaak
Op de brug!

3. Ik heb parkeersensoren. Moet ik dan een afneembare trekhaak kiezen?
De parkeersensoren zijn zelden een probleem, je kunt gewoon voor een vaste trekhaak kiezen. Dit vond ik heel onduidelijk, ik las overal iets anders. Ik wil vooral niet de hele tijd in het gepiep zitten, dat is niet veilig voor mij en de overige mensen in de auto, qua irritatiefactortje. Als je twijfelt, vraag het even na bij de garage, maar meestal is de combinatie sensoren en vaste trekhaak geen enkel probleem. Don’t be fooled.

Trekhaak installeren 6 tips

4. Zelf doen of laten doen?
Je kunt natuurlijk een trekhaakset kopen en je handige buurman op zaterdagmiddag aan het werk zetten. Let wel op dat veel auto’s een boordcomputer hebben die na de installatie moet worden ‘ingeleerd’. Iets technisch wat er voor zorgt dat er niet opeens onnodig lampjes gaan branden op je dashboard. Het inleren hoeft niet per se bij de merkdealer te gebeuren.

Trekhaak onderdelen
Zelf doen? Succes er mee. Ik begin er niet aan, teveel schroefjes 🙂

5. Moet ik iets laten veranderen op het kentekenbewijs?
Nee. Simple as that.

6. Is er veel verschil in kosten?
Ik heb goed ‘rondgeshopt’ en dat loont zeker de moeite. Wij kiezen dus voor een 13 polige vaste trekhaak. Het monteren kost ons nu iets meer dan 500 euro, terwijl ik ook een prijsopgave van 700 euro heb ontvangen voor dezelfde keuzes. Zoals ik al zei hoeft het ‘inleren’ van de boordcomputer niet per se bij de merkdealer te gebeuren. Het kan zijn dat er een meerprijs voor het inleren is bij een andere garage, maar dat je nog steeds voordeliger uit bent. Kijk dus lekker rond, dat geld kun je op de camping beter besteden…

trekhaak installeren
Tadaa, een corny trekhaakfoto! After.

Tip:
Wij bezochten autobedrijf Jan Groot in Wormer en zijn daar naar tevredenheid geholpen en de koffie is goed 🙂 Ook qua prijs kwamen we daar goed uit. Dit is overigens géén gesponsorde post.

I love kamperen