Caravanspiegels afstellen is een belangrijk onderdeel van rijden met de caravan. Door deze spiegels kun je zien wat er naast en achter de caravan gebeurt, dit gaat (meestal) niet met je gewone autospiegels. Dus dat is wel vrij essentieel! Voor vertrek moet je even de tijd nemen om de spiegels goed te plaatsen en vervolgens goed af te stellen, zodat je er het meeste in kunt zien. Welke spiegels voor jou geschikt zijn en waar je op moet letten, lees je in dit artikel. Zo wordt de caravanspiegels afstellen een eitje 🙂
Even vooraf:
Deze informatie hebben we laten controleren door betrouwbare specialisten die rijvaardigheidstrainingen geven, onder andere in het rijden met de caravan. Wij vinden het namelijk superbelangrijk dat je veilig op pad gaat en daarbij over de juiste informatie beschikt.
Caravanspiegels: bol of vlak
Bij aankoop van de caravanspiegels kom je verschillende opties tegen. De eerste keuze is bolle spiegels of vlakke spiegels.
Bolle caravanspiegels
Dit zijn spiegels met een licht bollend vlak. Zij vervormen het beeld achter je, het verkeer lijkt daardoor iets verder weg. Je kunt echter méér naast je zien, de kijkhoek wordt groter en je hebt duidelijk meer zicht. De meeste autospiegels hebben ook lichtbollend glas, waardoor de verhouding in beide spiegels gelijk is. Onze ervaring is dat dat rustiger kijkt.
Vlakke caravanspiegels
Deze caravanspiegels vervormen niet, het beeld is even groot als het origineel. Zo kun je afstanden goed inschatten, maar je hebt minder breed zicht.
Karin gebruikte zelf eerst vlakke spiegels, maar tijdens de caravantraining kon ze het verschil in zicht ervaren met de lichtbollende spiegels. “Opeens kon ik veel meer van de rijbaan naast mij zien en dat rijdt een stuk prettiger. Wij zijn nu geswitcht naar bollende caravanspiegels!” Het is echter een persoonlijke keuze, beide spiegels zijn toegestaan.
Caravanspiegels afstellen: montage van de spiegels
Van oudsher zijn er verschillende soorten montage: spatbordspiegels, deurspiegels en opzetspiegels. Inmiddels is er in de carrosserie van de auto’s zoveel veranderd, dat er voornamelijk opzetspiegels gebruikt en verkocht worden. Deze plaats je op de autospiegels. De meeste opzetspiegels zijn universeel en daardoor op bijna elke auto te gebruiken. Er zijn ook spiegels die voor een specifiek merk of type auto gemaakt zijn, handig wanneer je er met de universele spiegels niet uitkomt. De montage kan wel wat verschillen: veel spiegels werken met wartels die je vastdraait op het ‘huis’ van de autospiegel, maar ook elastieken en zuignappen komen voor. Welke soort montage je kiest is vooral een persoonlijke voorkeur.
Wettelijke eisen caravanspiegels
Het is verplicht om gebruik maken van caravanspiegels wanneer de afstand tussen het hart van de autospiegels niet even breed of breder is dan de caravan. In de meeste gevallen zul je voor een caravan hulpspiegels moeten gebruiken. Bij een vouwwagen is dat vaak niet nodig. Er zijn wettelijke eisen gesteld aan wat je in de spiegels moet kunnen zien.
- In de rechter caravanspiegel moet je 4 meter naast de caravan kunnen zien.
- In de linker caravanspiegel moet je 2,5 meter naast de caravan kunnen zien kunnen zien.
- In beide spiegels moet je de horizon kunnen zien.
- In de rechterspiegel moet je 20 meter achter de caravan kunnen zien, in de linkerspiegel is dat 10 meter.
Dat is veel informatie, maar deze tekening maakt het al een stuk duidelijker. Met licht bollende spiegels is het wat makkelijker om deze afstanden te halen.
Caravanspiegels afstellen
Dan het belangrijkste onderdeel: de caravanspiegels afstellen. Met juist afgestelde spiegels haal je de bovenstaande afstanden en heb je veel meer zicht op wat er om je heen gebeurt. Het afstellen vraagt even wat aandacht en tijd, zorg dan ook dat je geen haast hebt (hoe vaak ik dit al ‘even snel’ heb willen doen en vervolgens onderweg weer ergens bij een tankstation moest stoppen omdat het niet klopte….).
Caravanspiegels afstellen als een pro
Monteer de spiegels.
Controleer hierbij dat de afstand tussen de beide caravanspiegels breder is dan de caravan. Anders gezegd: de afstand tussen het hart van beide spiegels moet minstens even breed zijn als de breedte van de caravan. Wanneer dat niet het geval is zijn er extra lange armen voor de caravanspiegels beschikbaar.
Linkerspiegel
Laat iemand bij de achterste linkerhoek van de caravan gaan staan, op ooghoogte met de caravanspiegel en met zijn of haar gezicht voor de helft achter de caravan. Kunnen jullie communiceren? Dan kun je straks goed langs de caravan naar achteren kijken. Hou voor het gemak aan dat je aan de linkerzijde vanaf de bestuurdersstoel ongeveer twee auto’s achter de caravan én de rijstrook naast je wilt kunnen zien. In de praktijk betekent dat meestal dat je de caravan ongeveer 1 a 2 centimeter aan de rechterzijde van de spiegel in beeld hebt.
Rechterspiegel
Laat iemand bij het rechter achterwiel van de auto gaan staan, met zijn ogen op de hoogte van de spiegel. Kunnen jullie elkaar via de spiegel aankijken? Dan kun je straks goed langs de caravan kijken. Ook hier kun je aanhouden dat je de caravan ongeveer 1 centimeter in de rechterspiegel ziet, zodat je ook goed naar de rijstrook naast de caravan kunt kijken. Wanneer je alleen bent, kun je natuurlijk zelf controleren of je de hoofdsteun kunt zien vanaf de positie naast het rechterachterwiel van de auto.
Blijf ze checken!
Dan is het tijd om te gaan! Door harde wind of de luchtverplaatsing van grote vrachtwagens kan het voorkomen dat de spiegels na verloop van tijd wat gaan bewegen. Doe dus bij een pitstop af en toe even een check om te bekijken of alles nog goed staat. Verder: geniet van de reis en heb vertrouwen: jij kunt dit!
Je kunt natuurlijk een keer de bovengenoemde afstand meten en hier pionnen neerzetten, zodat je op je gemak kunt kijken wanneer je deze afstanden kunt zien in de spiegel. Dit kan thuis, maar dit kan ook ideaal op een caravantraining. Dan kijk je samen met een specialist hoe de spiegels goed staan.
Caravantraining volgen
Karin volgde zelf een caravantraining bij Rijvaardigheidscentrum Lelystad. Hierbij leer je in een dag alles over de belangrijkste onderdelen van het rijden met de caravan, zoals:
- Aan- en afkoppelen
- Caravanspiegels afstellen
- Bandenspanning en leeftijd van de banden
- Recht achteruit rijden
- Cirkel vooruit en achteruit maken
- Slalom
- Hellingproef
- Scharen van de caravan
- Achteruit insteken
- Kogeldruk
- Belading
Dit rijvaardigheidscentrum heeft een eigen oefenterrein, waardoor je alles direct in de praktijk kunt proberen zonder ander verkeer. Ook de hellingproef en het scharen op de weg kun je zo eens zelf ervaren, heel waardevol. Na de training ging Karin niet meer met zweethandjes de weg op, dat is goud waard! Het is het een behoorlijke verantwoording om met een caravan op pad te gaan en jaarlijks gebeuren er ongelukken door onwetendheid. Wij gunnen je veilige kilometers! Rijvaardigheidscentrum Lelystad organiseert regelmatig caravantrainingen op de baan. Bekijk de mogelijkheden hier:
Bekijk de caravantraining